Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O vaření trochu jinak, dnes o přepepřeném hovězím na pepři.

VITANA VAŘÍ ZA VÁS , OBČAS TAKÉ ZA MNE. Můžu nechat předvolat kromě stovky svědků ještě psa Kazánka, kocoura Barnabáše i pár nedůvěryhodných osob. V dobách mých profesionálních kuchařských prvopočátků jsem se dopustil neuvěřitelné matematické chyby. Desetinná čárka sem, desetinná čárka tam, to mi budiž prominuto. Matematika, aritmetika a algebra nikdy nebyly mými silnými stránkami. Když jde o peníze, to jsem ale kabrňák.

I když jsem vyměnil paletu s líčidly za umění kuchařské, přece jen je rozdíl v něčem zdánlivě podobném. Namícháte-li si barvu tělky tak, jak jste si nepředstavovali, tak se nic neděje. Nevadí, namícháte jinou systémem pokus omyl a kamera jede dál. U vaření je to kumšt, protože s kořením se zachází jako se šafránem. Mnoho-li? Přiměřeně, přiměřeně. Když ovšem navíc neumíte ještě násobit, pak je veselo v chaloupce pod horami. V téhle chalupě se děly věci, tady jsem činil své první krůčky u kastrólů a hrnců.

Zkuste si míchat kvedlačkou v padesátilitrovém kotlíku a jakýkoliv pokus nebo omyl se vám šeredně vymstí. Vaši strávníci se potom neusmívají a dělají nepěkné obličeje jakoby chtěli naznačovat, zdali nejste náhodou kuchyňský podvraťák. Žádný český voříšek krasavec, ale pořádný eklháftní vořech. A je to tak jednoduché a prosté jako Tučného

dvacet deka, třicet deka.....…..........

….......................... ,jen si račte říct,

...................................................

... mohu nechat o jedenáct deka víc?

Deko sem deko tam, 5 gramů na 10 porcí a kolik musím nasypat pepře do omáčky, když je počet porcí krát ( x + b )² ? Tak to vidíš ty blbečku, že jseš najednou vedle a těch řečí ve škole. Co se hodí k životu a co je k ničemu, ani neumíš spočítat pytlíky s kořením. Fakt je, že jsem před zkušební komisí tvrdil „ Voda se vaří při 90 stupních „ a spletl si to s pravým úhlem.

Hovězí v kotli dostalo pořádně za uši, ono těch gramů muselo přijmout o něco víc. Pepřík sem pepřík tam, na hovězím rád ho mám. Nešetřil jsem a byl štědrý a první od koho jsem dostal „pochvalu„ byla moje šéfová.

Následoval maskot horské boudy pes Kazánek, který díky přepepřenému luftu chytil stopu a mazal do údolí vykecat, že ten nový kuchař je nejenom blbej Pražák. Černý kocour Barnabáš prskal nejen vzteky a utekl ke správci chaty do kanceláře a snažil se vlísat do jeho přízně, když jsem ho tak zklamal. A hudroval si pod vousy "on topit umí pořádně a u sporáku je útulno, ale taky pořádně pepří". A náš správce byl spokojený, jemu stoupl prodej piva ten den o pěkných pár půllitříků a paničky konzumovaly digestiv ve větším než malém množství.

Petře nepřepepřete toho vepře a to se mne netýkalo. Jsem Láďa a kráva není prase.

Takže se vlastně toho moc nestalo, jen já udělal Vitaně reklamu v záhlaví a sobě trochu té ostudy. Přesto bych poprosil Byšice, jestli by neposlali darem aspoň Masox extra silný na přilepšenou. Vždyť jsem žil spolu se stovkou mých strávníků s chutí.

Dovětek: Když se mohli zmýlit v Americe o jednu desetinnou čárku u špenátu, proč bych já si nemohl ve střední Evropě zablbnout s pepřem. 

Špenát dlabu jako Pepek námořník a svaly stejně atrofují. Jestli pomáhá " trocha pepře, ať se vzepře " to také netuším. 

Autor: Ladislav Smrčka | čtvrtek 31.1.2013 13:06 | karma článku: 7,85 | přečteno: 542x
  • Další články autora

Ladislav Smrčka

I když jsem starý vůl, mám rád novoty. Prima je moje telka.

Jsem okouzlen rozmanitostí nápadů, jak tato stanice myslí na nás, kteří nemají vylézat z hrobů a když už, nepřeje si její management, abychom o něco zajímavého byli stařeckou zapomnětlivostí ochuzeni.

2.7.2014 v 15:44 | Karma: 12,24 | Přečteno: 791x | Diskuse| Ostatní

Ladislav Smrčka

Vítejte ve sklepě aneb kartinky ze země, kde je možné všechno.

A pro některé je stále tou zemí, že není žádné jiné, kde se člověku tak volně dýše. Země, kde se lže, jako když ΠΡΑΒΔΑ tiskne.

7.5.2014 v 15:25 | Karma: 16,54 | Přečteno: 506x | Ostatní

Ladislav Smrčka

Jak "vědecky" obohatit mykologii o houbu, která neví čí vlastně je

Dostal jsem k narozeninám veselý houbový stolní kalendář, kterému vévodí na přední straně statný pravák. Ale tím všechna krása končí.

4.5.2014 v 16:17 | Karma: 7,35 | Přečteno: 419x | Ostatní

Ladislav Smrčka

Také máte stejný pocit, že vás mnozí novináři mají za vola?

Nechci si přihřívat polívčičku a nasazovat oslí uši panu generálnímu veřejnoprávnímu. Ale když začaly dostihy sledovanosti mezi ČT, Novou a Primou, řečeno slovy koňařů majitel stáje Dvořák dal order žokejům a jezdcům v sedle ČT, aby zadržovali koně.

29.4.2014 v 18:25 | Karma: 14,65 | Přečteno: 596x | Ostatní

Ladislav Smrčka

Když se nad lůžkem houpá hrazda a připomíná rameno šibenice.

Stačí rok strávený na nemocničním lůžku a vaše nálady se mění podle míry informací, ze kterých si sestavujete pomyslný horoskop nejen na den, týden, měsíc, rok nebo dva.

29.4.2014 v 14:34 | Karma: 12,08 | Přečteno: 667x | Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Bystroň tvrdí, že balíčky od Ruska nedostal. Stěžuje si, že se stal obětí kampaně

27. dubna 2024  9:12,  aktualizováno  9:25

Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň se ohradil proti článku magazínu Der Spiegel,...

Kanada přispěje české iniciativě na dělostřeleckou munici. Přidá i na drony

27. dubna 2024  8:55

Kanada poskytne další peníze na ukrajinskou výrobu dronů a na českou iniciativu, jejímž cílem je...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

V Česku přibývá nakažených malárií, nemoc si lidé vozí z dovolené

27. dubna 2024  7:29

Po útlumu v době covidu-19 opět roste počet Čechů, kteří se v zahraničí nakazili malárií. Loni jich...

  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1050x
Rentiér s úsměvem idiota při pohledu na výměr ČSSZ a majitel elektrického invalidního vozíku, budícího zájem dětí a závist dospělých.

Seznam rubrik